باتوم کوهنوردی

ساخت وبلاگ

مطلقاً شما هم مانند اکثری از کوهنوردان باتوم کوهنوردی و طبیعت‌گردان با بارش‌های ناگهانی روبرو گردیده‌اید. حتی‌در آفتابی‌ترین روزهای سال هم، بارش باران قادر است فرآیند اپ‌ی شما‌را مختل نماید. بدین ترتیب، به پوششی نیاز دارید که شما‌را از تر شدن در مدد نگه داراست.

معمولاً برای ماجراجویی‌های خویش فرصت محدودی را در لحاظ میگیریم. به همین عامل می خواهیم از مجال خویش شایسته ترین به کار گیری را ببریم، حتی در طی بارش باران و برف و وزش باد! درین وب لاگ قصد داریم شمارا با پانچوی کوهنوردی، مزایا و کاربرد‌های آن آشنا کنیم تا‌وقتی‌که با بارش‌های غیر‌منتظره مواجه شدید و قابلیت رفتن به پناهگاه وجود نداشت، بتوانید به مسیر خویش ادامه دهید.

تاریخچه به کار گیری از پانچو بر میشود به پوشش‌های سنتی عصر حجر که مبدأ آن آمریکای لاتین میباشد. این پوشش در صدر به طور پارچه ای از متاع نخ یا این که پشم بود که عمدتاً به صورت مستطیلی یا این که دایره‌ای و با حفره‌ای در بخش بالایی آن برای عبور راز از آن پیاده سازی و دوخته می شد. با سپری شد مجال و دیدن کاربردهایی که‌این پانچو‌ها داشتند، امروزه برای پناه در مقابل باران، سوزوسرما و حتی باد در عمل‌های متعدد به خصوص کوهنوردی و طبیعت گردی به کار گیری می گردند.

 

پانچو کوهنوردی
پانچو یک پوشش ضد‌آب، بسیار مدل و نادر وسعت میباشد که غرض مهم ساخت و ساز و پیاده سازی آن نگهداری کوهنوردان و طبیعت‌گردان در قبال تر شدن می باشد. زیرا تر شدن جامه و تن کوهنوردان ایرادات و جراحت‌های بدون شوخی مانند سرمازدگی برای آنان به وجود میاورد. درزهای این پوشش به طور کاملً مهر و موم گردیده و بازدارنده ورود آب به باطن میشوند.

یک کدام از متداول‌ترین پرسش‌هایی که از خودتان می‌پرسید این میباشد که می بایست پانچو کوهنوردی را با خویش یاور داشته باشید یا این که کت‌های بارانی؟

کت‌های بارانی هرچقدر هم که در قبال قطرات باران مقاومت داشته باشند ولی گشوده هم در فاصله‌های زمان بر قابلیت نفوذ آب به آنها وجود دارااست. در‌این وضعیت پانچو کوهنوردی مقاومت عالی و بیشتری در قبال آب خواهد داشت.

بعضا از کوهنوردان و طبیعت‌گردان میل دارا هستند هم کت های بارانی و هم پانچو را با خویش یاور داشته باشند تا یک خط دفاعی در قبال بارش باران داشته باشند. اما شلوارهای ضدآب و گتر نیز تحت عنوان خط دوم دفاعی شغل خواهند کرد. برای داده ها بیشتر درباره گتر کوهنوردی اینجا کلیک فرمائید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 104 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 17:26

تجهیزاتی که حین کوهنوردی گاهی آیتم  باتوم کوهنوردی به کارگیری شما قرار میگیرند و برای این می بایست دسترسی نیکی به آنان داشته باشید. پس در بینش چیدن کوله کوهنوردی این اسباب و اثاث اعم از ضد‌آفتاب، عینک آفتابی، لامپ پیشانی، نقشه، گوشی، دوربین، جی پی اس و ... در جیب‌های گوشه و کنار، کمربند یا این که مغز کوله‌ کوهنوردی قرار می گیرند.

با مغز کوله‌ پشتی شناخت ندارید؟ به نصیب بالای کوله‌پشتی مغز آن میگوییم. این کیف خرد که روی کوله پشتی قرار می گیرد در روش چیدن کوله کوهنوردی نقش مهمی داشته و می توانید تحت عنوان جایگاهی برای اسباب ضروری از آن به کار گیری فرمایید. در مثال‌هایی میتوانید مشاهده کنید که مغز کوله‌ کوهنوردی قابلیت و امکان مستقل‌سازی دارااست و از آن تحت عنوان کوله حمله یا این که کوله‌ پشتی ترفیع به کار گیری می‌نمایند که صرفا به شما اذن حمل ضروری‌ترین لوازمتان را میدهد. فراموش نکنید مطلقاً یک سری اسنک باطن جیب‌های کمربند کوله‌ کوهنوردی خویش بگذارید! آنان می توانند انرژی شما‌را در زمان شغل محافظت نمایند.

کوله‌ پشتی کوهنوردیِ خطرناک!
عنوان عجیبی میباشد؛ خیر؟ خصوصاً برای کوله‌ پشتی کوهنوردی که دوست شما به حساب می آید. کوله‌ کوهنوردی به شما یاری می‌نماید تک تک اسباب و اثاث معاش که برای زمان مشخصی نیاز دارید را حمل نمائید. دوستی که مدام پشت شماست! ولی این دوست حمایت کننده قادر است خطرناک هم باشد. برای استارت، گزینش و خرید کوله‌ پشتی مطلوب و استاندارد از مداقه بالایی شامل است پس بایستی در تعیین کوله کوهنوردی توجه متعددی داشته باشید. افزون بر آن در صورتی دانش صدق نسبت به طریق چیدن کوله کوهنوردی نداشته باشید؛ با تقسیم نا‌صحیح وزن کوله پشتی، ممکن میباشد صدمات جبران نا‌پذیری به خویش وارد فرمائید. خلال تعیین یک کالا استاندارد و روش چیدن کوله‌ پشتی به طور درست، می بایست سد‌های کوله‌پشتی نیز درست بسته خواهد شد تا به صدق روی تن شما قرار گیرد و وزن کوله پشتی به صدق فی مابین کتف، لگن و کمر پخش گردد.

اذن بدهید رویت کرد علمی‌تری نسبت بدین مسئله برای شما گشوده کنیم. در حالتی‌که دیدگاه چیدن کوله کوهنوردی به طریق صحیحی شکل نپذیرد؛ راس ثقل تن در گیر خلل می شود. در حین این پروسه شخص ذیل تأثیر نیرو به عقب و جلو خم می شود و دیگر راس ثقل تن تأثیرش را از دست داده و فرد از موقعیت تعادل و ایستایی بیرون میگردد. در اینگونه قوانینی میباشد که تن کارایی می‌نماید که به حالتی استوار رسد و از افتادن شما پرهیز نماید. ولی ناچار میباشد این فعالیت را در حالتی جاری ساختن دهد که کوله‌ کوهنوردی در درحال حاضر فشار آوردن به ردیف فقرات شماست و فیض ی این شغل، جراحت‌‎دیدگی کمر و ردیف فقرات خواهد بود. علاوه بر اینکه قدم‌برداری درست شمارا نیز تحت پرسش می برد. راجع به قدم‌برداری اصولی در کوهنوردی که میدانید؟ در صورتی‌که اطلاعاتی درین خصوص ندارید قطعاً وبلاگ کوهنوردی و اصول تأثیرگذار بر آن را تحقیق فرمایید، چون این مسئله بر محافظت تن درستی شما نیز تأثیر به محرمانه خواهد گذاشت.درحال حاضر که‌این سوژه را گشوده کردیم، جا داراست به یک نکته قابل توجه اشاره کنیم. در حالتی‌که در مسیر‌های کوهنوردیتان شیوه های خاکی و صعب‌العبور دیده می شود؛ سفارش می کنیم کوله‌ کوهنوردی خویش را به سیرتکامل‌ای ببندید که وزن بیشتر به سمت زیر کوله‌پشتی باشد. این شغل به تحت آوردن راس ثقل و ساخت‌و‌ساز ثبات بیشتر شما در طی مسیر امداد خواهد کرد. معمولاً آقایان راءس ثقل بالاتری نسبت به بانوان دارا‌هستند ولی این مسأله می تواند برای شخصی تا شخص دیگر متعدد باشد. پس قرار دادن وسایل هنگفت را در جاهای متفاوت کوله پشتی را آزمون نمایید تا آن نقطه‌ای که برای شما مطلوب‌خیس میباشد، مشخص و معلوم شود. البته بدین نکته دقت داشته باشید که نقطه تعادل بایستی صحیح در اواسط کوله باشد بنابراین کوله‌پشتی روی کتف و شانه شما کج نخواهد شد.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 137 تاريخ : يکشنبه 29 خرداد 1401 ساعت: 17:22

یک کدام از مسائلی که گرفتاری‌ی فکری باتوم کوهنوردی بخش اعظمی از بانوان کوهنورد میباشد و مدام تحت عنوان یکی‌از خطاها بانوان در کوهنوردی مطرح میگردد؛ مورد‌ی توالت می باشد که شاید دورازشوخی گرفته نشده؛ البته موجب جراحت روحی و حتی جسمی و بروز خطاها زنان در کوهنوردی گردیده است. بانوان در کوهنوردی به انگیزه رعایت عرف و فرهنگ و تمدن جامعه و پیدا نکردن مکانی مطمئن، از دفع ادرار پرهیز می‌کنند و در راستای همین تصمیم، از تناول کردن آب نیز جلوگیری کردن می‌نمایند؛ البته باخبر باشید که‌این بی‌آبی‌رنگ شدیداً به تن شما زخم میزند و خصوصاً در کوهنوردی که به ترازو بالایی از آب برای تصفیه تن نیاز دارید این زخم شدید‌خیس می شود و در کنار این مورد، خودداری از رفتن به دستشویی به همگی‌های شما نیز زخم می زند. اما مشکلاتی زیرا آشغال‌های بهداشتی هم یقه‌گیر بانوان می‌گردد. ورقه دستشویی و پد‌های بهداشتی که آیتم به کارگیری بانوان قرار میگیرد خوب میباشد گردآوری خواهد شد و از طبیعت بیرون شود. برای اجابت مزاج هم که تا قبل از اینً در وبلاگ مراقبت از اطراف زیست به آن اشاره کردیم، می بایست گودال‌ای بکنید و آن را دفن فرمائید. می‌پندارید این شغل چیزی وجود ندارد که بتوانید انجامش دهید؟ بهتر، آزمون فرمایید!

خطاها عرف برای بانوان در کوهنوردی
اشتباهات بانوان در کوهنوردی بسیار زیاد میباشد. هرچند این رخداد با سپری شد هر روز رو به بهبود میباشد البته از آغاز کوهنوردی این مسائل یار و همدم بانوان بوده و تبدیل بدین دیدگاه گردیده که "کوهنوردی برای یک زن تابو و ممنوع میباشد". صحت دارد که با سپری شد فرصت این طریق پندار دستخوش تغییراتی گردیده ولی هنوز هم در بخش اعظمی از خانواده های اهل ایران این مسئله حل نشده مانده و بخش اعظمی از دختران و بانوان میهن ما برای رعایت احترام پدر و مادر و عدم رضایت آن ها دیده بر علایق فردی خویش می‌بندند. این نگاه تعصب‌گرانه‌ی جامعه دور و بر‌ی گسترش دختران سرزمینمان را محصور می‌سازد.

و در آخر، به غیر از مشکلاتی که در باب بهداشت بانوان به آن اشاره کردیم؛ برای بانوان کوهنورد محدودیت‌هایی زیرا عادت ماهیانه وجود داراست که متأسفانه به جهت حس خجالت به آن اشاره نمی کنند. این مورد، عواقبی پیرو داراست که در موقعیت طاقت فرسا قادر است بسیار آزار‌دهنده باشد. تغییر دادن پد‌های بهداشتی، به هم پا داشتن آشغال‌ی آن و اجرا تمامی‌ی این عمل‌ها در حالی که کسی آنان‌را نبیند، فشار متعددی به بانوان وارد می‌نماید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 150 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 15:39

این مزیت‌های عصا کوهنوردی و خصوصاً دوری باتوم کوهنوردی از جراحت ماهیچه ها و مفاصل علت اشخاص را برای کوهنوردی بیشتراز پیش می‌نماید. در واقع بخش اعظمی از اشخاص به جهت خوف از جراحت‌های کوهنوردی به تن خویش، قید کوهنوردی و حضور در طبیعت را میزنند البته بایستی بدین مجموعه از اشخاص بگوییم که کوهنوردی به خودی خویش به شما آسیبی وارد نمی‌نماید و بلکه منفعت نگرفتن از امکانات کوهنوردی یا این که عدم دور اندیشی نسبت به جنبه‌های متفاوت این عمل است که ممکن میباشد موجب صدمه به شما گردد. باتوم کوه یکی مدارک ثابت این صحبت بوده و با فایده‌گیری از آن خیر صرفا می توانید از جراحت‌های عمل کوهنوردی در حمایت بمانید؛ بلکه به عبارتی‌طور که پیش‌خیس گفتیم موجب ریکاوری سریع‌خیس شما شود.

نوآوری در کاربرد باتوم کوهنوردی
در واقع مزایای باتوم کوهنوردی بالاتر از این سخن‌ها میباشد. باتوم کوهنوردی مزایای جالبی به غیر از هم‌گام شدن برای شما به وجود میاورد. در پایین به مثال‌هایی از آنها اشاره میکنیم:

باتوم کوهنوردی، یک استراحتگاه خرد! در صورتی‌که در مسیر خسته شدید میتوانید روی عصای کوهنوردی خویش برای مدتی استراحت فرمائید. عصا قسمتی از توشه کوله پشتی را تحمل کرده و شما حس مدل‌خیس شدن میکنید.
عصای کوهنوردی یک جستجو‌گر میباشد! هر کجا که میترسید گام بردارید یا این که به سطح اعتقاد و باور ندارید؛ باتوم کوهنوردی آن را برای شما نظارت خواهد کرد! پس آن چه که با چشمانتان نمی‌توانید مشاهده کنید به عصای کوهنوردی بسپارید.
در رویارویی با حیوان ها وحشی از آن به کار گیری فرمائید تا جانتان را نجات دهد. عصای کوهنوردی را بالای راز بگیرید تا بزرگتر از وضعیت معمولی چشم گردید یا این که آن را به موقعیت نیزه در اختیار بگیرید و پرتاب نمائید.
باتوم کوهنوردی در حین در رفتگی یا این که شکستگی می‌تواند همچون یک آتل فعالیت نماید البته برای داده ها بیشتر به زخم های کوهنوردی اشاره می کنیم.
عصا کوهنوردی همانطور که میدانید سرعت حرکات شمارا زیاد می نماید. در واقع مشغول کردن دست‌ها منجر می توان به در روش نقط ی اوج بگیرید و این حرکات پاندولی منظم شما‌را به ندرت به سمت جلو سوق میدهد.
باتوم کوهنوردی مجموع سختی ها را کنار می زند! بوته‌های خار یا این که تار عنکبوت؟ واقعاً عامل ها خوشایندی نیستند و گاهی منجر زخم پوست شما می شوند البته عصای کوهنوردی شما به آسانی آن‌ها‌را کنار میزند تا به تندرست عبور نمایید.
از باتوم کوهنوردی میتوانید به مکان تیرک در تشکیل داد رمز‌هواخواهی‌ها سود بگیرید.
عصا کوهنوردی در مواقع اضطراری تبدیل به یک پارو می‌گردد تا شمارا بر روی آب هدایت نماید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 26 خرداد 1401 ساعت: 15:39

فرقی نمی‌نماید روی شیت باشد باتوم کوهنوردی یا این که در موبایل گوشی شما به طور آفلاین قابل به کار گیری باشد اصلی این میباشد بتوانید ریلکس نقشه را بخوانید و مسیر خویش را  در آن پیدا فرمایید.

ولی پس از اینکه میدانید نباید صرفا به کوه بروید و مدام نقشه را به همدم داشته باشید یک نکته‌ی حیاتی دیگر وجود داراست که گفتنش اینجا خالی از لطف وجود ندارد. مطلقاً به سایرافراد بگویید کجا می روید و کی بر می گردید؟

مفاد بخش اعظمی اتفاق افتاده که شخص گم گردیده ولی کسی نمی‌داند وی به کدام ناحیه رفته میباشد؟ همین مسأله موجب میشود بیشتر فرصت برای جست و جو شخص تلف گردد در حالی که در به عبارتی لحظه ممکن میباشد جان وی در خطر باشد!

اذن بدهید برای شما یک نمونه بزنیم تا بدیهی‌خیس این مسأله را فهم نمائید. فیلم 127 ساعت را چشم‌اید؟ در صورتی‌که گرایش متعددی به گشت و گذار‌های انفرادی در دل کوه دارید توصیه می کنیم این فیلم را مشاهده کنید تا متوجه گردید چه خطراتی ممکن میباشد شما‌را ترساندن نماید! درین فیلم شخصی که بسیار عشق و علاقه‌مند به طبیعت بود؛ فارغ از آن که به کسی اگاهی دهد به سمت دره‌ای تکان می‌نماید. اتفاقاتی سبب ساز میگردد در جایی گیر نماید و بعداز سپری شد 127 ساعت مطمئن میگردد کسی قرار وجود ندارد به امداد وی بیاید و به عبارتی جا دست خویش را با خنجر کوهنوردی می برد!

خیر، شما قرار وجود ندارد دست خویش را جدا فرمایید! اما به آن شرط که از دوراندیشی کافی از کوهستان بهره مند باشید و تک تک جوانب احتیاط را رعایت فرمائید و مطلقاً داده ها اپلیکیشن خویش را با شخصی میان بگذارید. برای داده ها بیشتر میتوانید وبلاگ طرح ریزی کوهنوردی را مجدد استیناف فرمایید. این قضیه حتماً قسمتی از نرم‌افزار‌ریزی شما گردد.

 

 

نادرست شماره 7: هدف ها بلند پروازانه و مغرورانه در کوهنوردی
راه‌حل: هدف ها واقع‌بینانه گزینش نمائید.
مسیر‌های کوهنوردی را حداقل نگیرید! یکی مهمترین مسائلی که بایستی به آن حسابی تصور کنید، آشنایی توانگری‌های خویش و انتخاب هدف ها واقع بینانه میباشد. در هنگام گزینش مسیر بایستی توجه فرمائید که تا چه اندازه میخواهید منش بروید و تا چه ارتفاعی می خواهید ترفیع فرمائید؟ تامل نکنید که در شرایطی که یک کیلومتر را در جاده صاف در یک ربع طی می‌کنید؛ در کوهستان نیز به همین منوال می‌گذرد! در طول این فاصله مجال بیشتری از شما می گیرد خلال اینکه انرژی شما‌را هم تخلیه می‌نماید.

در صورتیکه چه این قضیه که خودتان را به بحران بکشید خیلی جالب میباشد البته فراموش نکنید شما به کوهستان آمدید تا از آن لذت ببرید خیر آنکه جان خویش را به خطر بیاندازید! صحت دارد که ما قصد داریم درایت گزینه نیازتان را به شما بدهیم ولی گاهی در موقعیت خاص دور و بر کوهستان را صرفا یک شخص مجرب قادر است رام خویش نماید!

در کوه در گیر غرور نشوید و هم پا از پیشکسوتان این شیوه پند بخواهید. صرفا استعداد بدنی شما نمی‌تواند شما‌را سالم به قله برساند و بازگرداند. بلکه تدبیر و اطلاعی نیاز دارید تا این مسیر را به سالم طی نمایید. در حالتی‌که با یک تیم عمل میکنید مسلماً قدرت ضعیف‌ترین شخص مجموعه را مد حیث عمل خویش قرار دهید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 197 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 17:35

شاید تا به‌این لحظه از التفات تهیه کوله پشتی بی‌خبر بودید؛ باتوم کوهنوردی بایستی به شما بگوییم در‌حالتی که شایسته ترین کوله‌پشتی جهان را هم خریده باشید البته ندانید چطور سد‌های آن را تهیه و تنظیم فرمایید؛ متاع شما نمی‌تواند تلاش خوبش را به شما اثبات نماید! پس لطفاً مداقه آن را دور از شوخی بگیرید. درین وب لاگ با ما هم پا باشید و تهیه و تنظیم سد‌های کوله پشتی کوهنوردی را از همین لحظه در ذهنتان بسپارید و هیچگاه فراموش نکنید.

مقصود تهیه حایل‌های کوله برای کوهنوردان
تهیه و تنظیم نا‌صحیح کوله کوهنوردی میتواند منجر کمر درد یا این که گردن درد گردد. چه کسی میخواهد پس از یک روز پایان هفته دلچسب، مجموع هفته را با درد کمر و گردن راز نماید؟

غرض از تهیه حایل‌های کوله‌پشتی جابجایی درست وزن توشه بر تن کوهنورد میباشد. این تهیه حایل به سیرتکامل‌ای شغل می‌نماید که 80% وزن توشه به لگن و زیر کمر منتقل گردد. تا کتف‌های کوهنورد سوای سنگینی توشه بتواند در اختیار گرفتن توشه را روی تن مدیر نماید. در واقع کتف‌های شما نقش نگهداری تعادل تن را در آن وضعیت انجام می‌نمایند. پس عالی میباشد به مکان هنگفت کردن آن، باری از دوشش بردارید!

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 212 تاريخ : سه شنبه 24 خرداد 1401 ساعت: 16:30

همان گونه که می دانید کوهنوردی نیاز باتوم کوهنوردی به انرژی کافی دارااست و به همین ادله میباشد که متخصصان مدام به تنفس صحیح در کوهنوردی سماجت دارا هستند. این زمینه در ارتفاعات فراتر به طور کاملً مختلف میباشد، چون به عبارتی‌طور که میدانید هرچه به قله مجاورت می‌شویم، سطح اکسیژن هوا کاهش پیدا می‌نماید و در شرایطی‌که شخص نتواند تنفس درست و قابل قبولی داشته باشد، ممکن میباشد ادامه اپ کوهنوردی برایش ناممکن گردد. در فیض اکسیژن‌ رسانی به ارگان‌های حیاتی تن در ارتفاعات دشوار‌خیس از مدام خواهد بود. به این ترتیب فقط این تکنیک‌ها و تمرینات میباشد که ریه‌های ما‌را برای تأمین اکسیژن در هنگام ترفیع فراهم می‌نماید.
به شیوه تنفس در اولِ آغاز راه و روش کوهنوردی اعتنا متعددی داشته باشید تا هیچگاه مبتلا عارضه تنگی نفس یا این که نادر آوردن آن نشوید. یک کوهنورد زبده می تواند با‌گاز با فضا رابطه برقرار نماید؛ البته اشخاص نادر تجربیات در صحیح کار نکردن شش‌هایشان مبتلا ایراد می شوند و وقتی که که عمل سنگینی همانند کوهنوردی جاری ساختن میدهند، به اصطلاح نفس معدود میاورند.
البته بایستی بدانید که بعداز اعمال عمل‌های ورزشی، کوشش کیسه‌های هوایی داخل ریه ارتقا پیدا کرده و عالی از گذشته شغل می‌نماید. شرط این عملکرد، تنفس صحیح در کوهنوردی میباشد. متأسفانه اکثری از عموم تصور می‌نمایند که تنفس درست، تنها به معنای نفس کشیدن عمیق می باشد؛ در حالی که در ورزش‌های هوازی همانند کوهنوردی نفس کشیدن می‌بایست با ریتمی معین و کوتاه جاری ساختن گیرد.

 


توجه فرمائید که در طول بالا، سرعت تنفس بایستی بیشتر خواهد شد؛ به نحوی که تن بتواند اکسیژن کافی خون را تأمین نماید. در شرایطی‌که سرعت تنفس را کاهش دهید طولی نمی‌کشد که استارت به نفس نفس زدن خواهید کرد و فیض آن تلف کردن مقدار متعددی از انرژی شماست. به این ترتیب تمرین تنفس قادر است اینجا به کارتان بیاید و امداد قابل قبولی برای مجال کوهنوردی شما شود؛ البته این تمرین‌ها را از کجا می بایست آغاز کنیم؟ با ما هم پا باشید.
در غایت در صورتی‌که نرم‌افزار کوهنوردی در ارتفاعات و ترفیع به یک قله را در رمز دارید، فراموش نکنید که استعمال از ماسک اکسیژن در ارتفاعات یک لزوم به حساب می آید. بایستی بدانید توان کوهنورد در موقعیت آب و هوایی خاص قله با هر گام معدود می گردد. در‌این طول، تأمین اکسیژن مشقت بار‌خیس از هر طرز دیگر میباشد. به سیرتکامل‌ای که کوهنوردان معدود تجارب ممکن میباشد در ارتفاعات بالای 5000 متر به شرایط تهوع و بیماری خطرناک طول در گیر شوند. در زمینه‌ی بیماری طول تا چه اندازه میدانید؟ در صورتی‌که نیاز به داده ها بیشتری دارید، کافیست اینجا کلیک نمائید.
برای خودداری از این بیماری خطرناک عالی میباشد ترفیع را به طور تدریجی جاری ساختن دهید. بدین طرز هم هوایی میگویند که روشی مؤثر برای پرهیز از این بیماری هست. در‌این حالت، تن همت می‌نماید تا خویش را با ارتقا طول همخوانی نماید. مثلا، کوهنوردانی زیرا امین دهقان برای ترفیع به اورست معمولاً یک سری هفته در ارتفاعات متفاوت کمپ زدند تا بدنشان به گذر زمان اقتدار تطابق با وضعیت طاقت فرسا آن طول را پیدا نماید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 244 تاريخ : دوشنبه 23 خرداد 1401 ساعت: 16:08

جنبش در سربالایی‌ها
با بیشتر شدن شیب بایستی از طول باتوم‌های باتوم کوهنوردی خویش بکاهید. باتوم‌های کوهنوردی در تکان صعودی نباید در شما حس فشار یا این که خستگی ساخت نمایند، به‌خصوص کتف‌ها نباید زیر فشار باشند، در شکل بروز این قضیه از طول باتوم‌هایتان نادر نمایید.

تکان در سرپایینی‌ها
در مسیرهای سراشیبی به‌خواسته بالابردن تعادل تن‌تان طول هر دو باتوم را به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بیشتر از مقدار تهیه و تنظیم‌گردیده برای پیاده‌روی، قرار دهید.

پیمایش‌های وقتگیر و پرفراز و نشیب
در‌صورتی‌که میخواهید در کوهنوردی‌های مالامال فراز و نشیب و زمانبر آسایش بیشتری داشته باشید، می توانید در فرازها از طول عصای کوهنوردی بکاهید و در سراشیبی‌ها طول آن را بیشتر فرمایید.

ترفند ویژه در تهیه و تنظیم اندازه باتوم کوهنوردی
برای تهیه طول باتوم، نخست، بخش سوم بدنه یعنی نصیب نازک‌خیس را تا انتهای حد مجاز خارج بکشید و جهت تهیه آخری ارتفاع باتوم از نصیب دوم استعمال فرمایید. سود این فعالیت این میباشد که در دفعات آن گاه، برای تغییر و تحول ارتفاع عصای کوهنوردی، می توانید تنها نصیب دوم را تغییر تحول دهید و این قضیه شغل را سهل و آسان‌خیس می‌نماید. ولی این کار را برای باتوم‌های کیفیت عالی که در ساخت‌و‌ساز آن از آلیاژهای قدرتمند و مدل به کارگیری کرده‌اند، پیشنهاد می کنیم.

طرز به دست آوردن صحیح عصای کوهنوردی در اختیار
برای دست تصاحب کردن عصای کوهنوردی بایستی آغاز مجموعه آن را که از فرآورده عایق پلاستیکی، لاستیک و فوم ساخت گردیده‌است، در چنگ بگیرید. در نصیب بالایی گروه عصای کوهنوردی تسمه‌ای با تیتر سد دفاع وجود داراست که قابل تهیه و تنظیم میباشد، کوهنورد می بایست دست خویش را از سد امان عبور دهد و مجموعه را بگیرد. این فعالیت موجب تقسیم شدن نیروی وزن روی دست میشود.

به کار گیری سیستم قفل در تهیه و تنظیم طول باتوم

باتوم‌ کوهنوردی بسته به‌نوعی که دارااست به سه شکل قابل‌اندازه‌گیری و قفل شدن میباشد:

ضامنی
به‌طور معمول قفل ضامنی روی مجموعه باتوم درنظرگرفته شده میباشد که کافی میباشد برای کوتاه یا این که بلندکردن طول باتوم ضمانت کننده را فشار دهید.

پیچی
در‌این نوع از عصای کوهنوردی میتوانید با پیچاندن بدنه باتوم و تکان دست به سمت بالا و تحت، طول آن را نادر یا این که زیاد نمائید.

کلیپسی
در باتوم کلیپسی یک کلیپس روی بدنه درنظرگرفته شده میباشد که با مفتوح کردن آن میتوانید طول دلخواه را تهیه و تنظیم فرمائید و بعد مجدد آن را ببندید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 280 تاريخ : يکشنبه 22 خرداد 1401 ساعت: 15:51

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد باتوم کوهنوردی که در طول اجرای نرم‌افزار کوهنوردی یا این که طبیعت‌گردی، همنوردی فارغ از رعایت اخلاق و رفتار و احترام به دیگر کوهنوردان، سطح توانگری بدنی ذیل و یا این که عدم داشتن علم فنی، شیرینی و لذت اپلیکیشن را برای شما به تلخی تبدیل کرد‌ه باشد! چنانچه می‌توانستید به وی پاراگراف‌ای بگویید، چه می بایست و نباید‌ها و شرایطی را به وی یاد آوری می‌کردید؟ به لحاظ شما، این فرد چه طور می‌توانست در نرم افزار‌، همنورد قابل قبولی برای دیگر افراد مجموعه باشد؟

در سرتاسر جهان میلیون‌ها نفر به کوهنوردی، طبیعت‌‌گردی و سنگنوردی می پردازند. در بخش اعظمی از کشورها، ورزش‌های کوهستان نصیب قابل توجهی از معاش روزمره آنان‌را تشکیل میدهد. کمتر فعالیتی را میتوانید پیدا فرمایید که تا این اندازه جذابیت و کشش داشته باشد. توسعه و گسترش بی‌اندازه ورزش کوهنوردی و تعداد بالای دنبال‌کنندگان آن، فرهنگ و تمدن‌های گوناگونی را به‌وجود آورده میباشد که گاهی سبب تلخی و تاسف همگان می‌گردد. از این‌رو گروه‌ای از قیمت‌ها، قانون ها و بایدها و نبایدهای اخلاقی، بوسیله مجمع جهانی فدراسیون کوهنوردی در پوسته فرهنگ و تمدن کوهنوردی اورده شده میباشد. رعایت فرهنگ و تمدن کوهنوردی سبب ساز می شود بتوانیم در کنار احترام به طبیعت، شایسته ترین کوشش و خوی را داشته باشیم.

همینطور هر هر کس کوهنوردی می‌نماید و با طبیعت خو گرفته میباشد، می داند که می بایست مراقب هم اکنون زمین باشد و در کنار کار و لذت بردن از آن، به گوشه و کنار زیست احترام بگذارد. داشتن خلق و خوی و راه و روش کوهنوردی، به شما یاری می‌نماید که هم از بودن در فضای گشوده لذت ببرید و هم ناخواسته به بقیه افراد و طبیعت زخم نزنید.

اخلاق با همنوردان در کوهنوردی
از مهم‌ترین اصول فرهنگ وتمدن کوهنوردی ، رعایت متانت و احترام نسبت به بقیه همنوردان میباشد. این فرمان امداد می‌نماید تا همگی‌ی ما از تجارب طبیعت‌گردی خویش لذت ببریم. به دنبال دسته‌ای از بها‌ها و رفتارهایی که بایستی در زمان اجرای اپلیکیشن‌های تیمی داشته باشیم، را ذکر کردهایم:

مقصود داشته باشید!
فرض فرمائید سوای استحضار از مسیرهای کوهنوردی و سوای مشخص و معلوم کردن مقصد پایانی، پای به دامنه کوه‌ها، بیشه‌ها و بخشها ناشناخته نهاده‌اید. آیا می توانید سوای اینکه سردرگم گردید،به‌راحتی در بخشها گشت‌وگذار نمائید؟ و یا این که بعد از پیمایش زمانبر در دامنه‌ها، در راه و روش رجوع و برگشت، مسیر خویش را پیدا کرده و به نقطه آغازین برگردید؟

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 212 تاريخ : شنبه 21 خرداد 1401 ساعت: 15:56

شاید صرفا جایی که به شما پیشنهاد باتوم کوهنوردی می کنیم برای نجات جانتان بر رمز خویش کلاه بگذارید، اپلیکیشن‌های کوهنوردی می باشد! بایستی بدانید که راز بشر یک نقطه اصلی برای حیف کردن حرارت تن میباشد و شما میتوانید با سود‌گیری از کلاه زمستانی از این فاجعه خودداری فرمایید.

گونه های کلاه زمستانی را میتوانید درین نصیب از وبسایت سیاه کمان ببینید. از کلاه‌های پلار که برای گرم نگه داشتن راز و بدنتان به عمل می‌رود تا گونه های کلاه گردباد که راز و گردن شمارا به طور بی نقص می‌پوشاند. ولی از مزیت‌های کلاه کوهنوردی آفتابی نمیتوان سپری شد. این سبک از کلاه شمارا از تابش بی واسطه نوروفروغ خورشید محافظت می‌نماید و در روزهای بارانی از بارش باران بر روی عینک یا این که چشمانتان پرهیز می‌نماید. در صورتیکه از مزیت‌های این سبک از کلاه کوهنوردی بی‌خبرید وبلاگ گونه های کلاه آفتابی را از دست ندهید!

جوراب کوهنوردی
شاید برای شما تحقیق تعیین جوراب کوهنوردی یه خرده تعجب آور به لحاظ رسد البته می بایست بدانید جوراب کوهنوردی اولی سرباز محافظ پاهایتان از سوز و سرما و تاول میباشد. در حالتی که جوراب قابل قبولی داشته باشید می توانید در مسیر‌های زمانبر و دشواری گام بردارید فارغ از آنکه آسیبی به پاهایتان رسد.

فراموش نکنید انگشتان دست و پا جزئی از اولی اندام‌هایی میباشند که مبتلا یخ زدگی اندام و سرمازدگی می شوند. پس با گزینش یک جوراب کوهنوردی مطلوب از بروز هر سیرتکامل اختلال تندستی برای پاهایتان خودداری نمایید.سبک های جوراب کوهنوردی را در تارنما سیاه کمان مشاهده کردید؟ کافی میباشد اینجا کلیک فرمائید تا سبک‌های متفاوت آن را رسیدگی نمایید.

به حافظه داشته باشید می بایست سایز قابل قبولی از جوراب کوهنوردی گزینش نمایید. چون سبک‌های خرد سبب شم تنگی و فشار در پاهایتان می گردد و جوراب‌های گران قدر نیز با ساخت چین و چروک موجب ساییدگی پوست پا و ساخت تاول میگردند. پس با تمرکز تعیین نمایید. توصیه می کنیم یک جوراب اضافه در کوله پشتی خویش بگذارید تا در مواقع نیاز بتوانید جوراب خیستان را با یک جوراب کوهنوردی کم آب و منزه بده بستان نمایید. در صورتیکه شما یک کوهنورد ماهر میباشید و اپ شب مانی در طبیعت را در راز دارید، سفارش میکنیم برای استراحت و شب‌مانی در هوای سرد، یک جوراب کوهنوردی لبریز تنظیم فرمایید. از مثال‌های با‌چگونگی از جوراب لبریز قادر خواهیم بود به جوراب مالامال موتال سبک آیاک اشاره کنیم. با تهیه و تنظیم این جوراب، پاهایی کم آب و گرم در زمان اپلیکیشن کوهنوردی در انتظارتان خواهد بود.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 86 تاريخ : سه شنبه 10 خرداد 1401 ساعت: 14:51

حتماً تجربه این اتفاق را داشتید که باتوم کوهنوردی بعد از یک برنامه کوهنوردی تا مدت زیادی توان شرکت در یک صعود دیگر را نداشتید و احساس ضعف و ناتوانی امانتان را بریده بود. فکر می‌کنید این مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد؟

در واقع توان و قوای جسمی شما در طی آن برنامه کوهنوردی تحلیل می‌رود و اگر فنون ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی را نشناسید، ادامه فعالیت کوهپیمایی و طبیعت گردی می‌تواند برایتان سخت و طاقت فرسا شود. در این بلاگ شما را راهنمایی می‌کنیم تا بدانید چگونه می‌توانید از بدن درد پس از کوهنوردی دور بمانید و در کوتاه‌ترین زمان، توان بدن خود را بازیابید. پس در ادامه فنون ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی را با دقت بخوانید و آن را از بَر کنید تا بدن درد و مشکلات جسمی، شیرینی طبیعت گردی را بر شما تلخ نکند. اما شاید قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید منظور از ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی چیست؟

مفهوم ریکاوری بدن
بعد از فعالیت‌های ورزشی، خصوصاً کوهنوردی، نیاز به بازیابی انرژی دارید. این مسأله همان ریکاوری بدن نام دارد و در واقع به فرآیند جایگزین کردن و تأمین دوباره‌ی انرژی بدن و ذخیره سازی گلیکوژن گفته می‌شود و شما در این مرحله، بافت و عضلات آسیب دیده را ترمیم می‌کنید و در نتیجه، با وضعیت بدنی بهتری آماده‌ی برنامه کوهنوردی بعدی خواهید شد. به زبانی دیگر، ریکاوری بدن به هدف جایگزینی سوختی که در فعالیت مصرف شده انجام می‌شود و شما ذخایر گلیکوژن در عضلات را در مرحله بازیابی انرژی دوباره پُر می‌کنید. اما نکته مهم این است که با توجه به مواردی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم، می‌توانید این فرآیند را سریع‌تر و با کارآیی بهتری به سرانجام برسانید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 268 تاريخ : شنبه 7 خرداد 1401 ساعت: 18:34

در صورتی‌که در حالت مرتفع قرار گرفتید باتوم کوهنوردی و هیچ راهی جز ادامه دادن نداشتید، اما از طرف دیگر؛ مبتلا لرزش و سرگیجه شدید؛ در‌این وضعیت شرم ساری را کنار بگذارید و حتی گردیده چهار دست و پا ادامه دهید! آری، به طور کاملً صحیح خواندید؛ چهار دست و پا!! به خودتان یادآور گردید هیچ چیزی اصلی‌خیس از جان شما وجود ندارد و تندرست رفتن و برگشتن مهم ترین اصل کوهنوردی میباشد. بدین ترتیب سوای درنگ کردن به آیتم تمسخر واقع شدن، هر کاری که از دستتان برمی‌آید برای مراقبت جان شیرینتان جاری ساختن دهید.

به هراس با نگاهی مثبت بنگرید!
خوب میباشد برچسب منفی‌ای که نسبت به واهمه وجود دارااست را بردارید و با نگاهی خوب به آن تصور کنید. یادتان باشد در کوهنوردهای افراطی، این خوف میباشد که تا حال حافظ جانشان گردیده است. هراس سبب ساز می شود تا ذهن وضعیت خطر را تشخیص دهد و در راستای نجات فرد از آن مخمصه کار می‌نماید. بدین ترتیب اندیشه نکنید مدام شم تلخ و بدی میباشد! واهمه را می‌اقتدار در خیلی از مواقع یک دوست عاقل در حیث گرفت که بازدارنده از اعمال شغل های لبریز ریسک می شود.

یادتان باشد دست از کارایی برندارید
ماهیت خوف یعنی ترغیب به ماندن در کناره‌ی امن، ولی در صورتی قرار باشد هراس فیس‌ی وحشت به خویش بگیرد و مانع از ایفا کارها باشد، دیگر نمیشود صرفا به صورت یک واهمه بی آلایش به آن نگریست. درین وضعیت آن را در مجموعه فوبیا قرار می دهند و راهکارهای درمانی و مراقبتی سفارش می‌گردد که در‌این وب لاگ به صورت کامل به راهکارهای آکروفوبیا و یا این که واهمه از طول پرداختیم. در صورتی‌که شم می کنید نیاز میباشد بیشتر موقعیت خودتان را گزینه تحقیق قرار بدهید، عالی میباشد به یک سرازیر معالجه رجوع‌کنید تا به صورت دائمی در مسیر بهبودی با امداد یک شخص دارای تخصص بربیایید. هیچ دارویی برای معالجه فوبیا پباده سازی نشده میباشد. با این هم اکنون برخی داروها می‌توانند به علائم وحشت و اضطراب امداد نمایند. به طبع پایین لحاظ دکتر به به کارگیری از دارو دست بزنید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 101 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:02

یکی شایسته ترین نصیب‌های باتوم کوهنوردی ال سر گروه، طیف کبیر‌ای از جايگاه‌های مشقت میباشد که ارائه میدهد. در حالی که یک کدام از دشوار‌ترین مسیرهای عالم، دیواره طلوع (۵.۱۴d/9a) را در خویش مکان داده میباشد، ولی بعضی از صعودهای میانگین را نیز از ۵.۵ تا ۵.۹ ارائه می دهد. با این حالا، اصلی میباشد که در لحاظ داشته باشید که هیچ مسیری برای مبتدیان در ال راهبر مطلوب وجود ندارد، چون این مسیرهای وقتگیر و غامض به مقدار متعددی علم فنی، استقامت جسمی و فرضی نیاز دارا‌هستند.

داون وال
فیلم های دارای شهرت درست شده در ال راهبر
فری سولو
شاید شناخته گردیده ترین فیلم ال سر گروه، Free Solo، رکورد شکنی ترفیع انفرادی آزاد الکس هانولد در مسیر فری رایدر را تصویب نماید. این فیلم خیر فقط هانولد را در هم اکنون ترفیع علامت میدهد، بلکه تمرینات، تست‌ها و مشورت کردن‌هایی را که سبب به شاهکار الهام‌قسمت (و وحشتناک) وی می‌گردد، نماد می دهد که نگاهی اجمالی به ذهن یکی‌از تاثیرگذارترین ورزشکاران سنگنوردی عالم میباشد.

داون وال (دیواره طلوع)
دیواره طلوع هجرت حماسی تامی کالدول برای اولی ترفیع از دشوارترین خط ال راهبر را تفصیل می‌دهد: دیوار طلوع، با جايگاه (۵.۱۴d/9a). کالدول و همطنابش کوین جورجسون ۶ سال را صرف طراحی برنامه و رسم هدفی کردند که حتی مطمئن نبودند ممکن میباشد، و فیلم مبارزات آنان را مستند می نماید.

دره برمی خیزد. Valley Uprising
Valley Uprising نگاهی اجمالی به پیشین را برای او‌لین کوهنوردانی که رویای وصال به ال سر گروه را در رمز داشتند، ارائه میدهد. این فیلم به دنیاآمدن ترفیع در یوسمیتی و کمپ ۴ را مستند می نماید و کارایی های پیشگامان سنگنوردی مانند رویال رابینز، وارن هاردینگ، آئین کالدول و ولی لین هیل را با اولی ترفیع طبیعی خویش به دماغه در یک روز در سال ۱۹۹۳ پررنگ می نماید.

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت: 14:32

کوهنوردی و کوه نوردی دارنده فواید جسمی متعددی می‌باشند. باتوم کوهنوردی خارج رفتن از منزل و فضای شهری حتی برای یک پیاده روی کوتاه هم قادر است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم کند. همینطور روی در دست گرفتن فشار خون و کلسترول اثر مثبتی دارااست و به پیشگیری از دیابت نوع دو یاری دهد.

کوهنوردی و ترفیع از صخره ها سبب تقویت بالاتنه، راس تن و به خصوص پاها می گردد. این را می اقتدار یک تمرین برای آحاد تن به اکانت آورد. ولی فواید این ورزش صرفا به همین ها معطوف نمی‌گردد. در‌این نوشته‌ی‌علمی به ۱۰ گزینه از فواید کوهنوردی برای روح و ذهن میپردازیم. این یک ورزش برای مجموع قدمت شماست.


فهرست محتوا  اکران 
۱. کوهنوردی و کوه‌نوردی ذهن را پاک سازی کرده و استرس را کاهش می‌دهد.
معاش ما هر روز به هم ریخته و نا مرتب خیس می‌گردد. روز‌نگار شغل های روزمره هر کسی را می‌تواند ذیل فشار قرار دهد. کوهنوردی منجر کاهش سطح فشار خویش و کورتیزول می‌گردد و تاثیر وقار بخشی ساخت و ساز می نماید که صرفا طبیعت قدرت ارایه آن را داراست.

۲. شادابی بیشتر
خارج رفتن در طبیعت، چیزی را که روانشناسان «نشخوار فکری» می‌نامند، کاهش می دهد، الگوهای فکری منفی که بارها و بارها در ذهن ما نقش می‌بندد، مانند سکون در لحظات رودربایستی‌آور یا این که ناامیدکننده یا این که تفکر کردن به هر چیزی که فکرمی کنیم در معاش‌مان خطا میباشد. هیچوقت “تاثیر بشاش” بودن در فضای گشوده را دستکم نگیرید.

۳. ارتقا چگونگی خواب
کوهنوردی یا این که بالا رفتن از زمین های ناهموار ۲۸ درصد انرژی بیشتری نسبت به راه و روش رفتن روی زمین های صاف مصرف می نماید. شما همینطور در اکنون حذف تک تک جایزه های بعدازظهر تازه می‌باشید که اکثر زمان ها در حین روز و صحیح پیش از خواب در معرض آنان قرار میگیریم (تلفن، کامپیوتر، تلویزیون و مورد ها شبیه). فیض؟ خوب می خوابید!

۴. یاد خویش را از روش پیاده روی تقویت فرمائید
به گزارش natureandnosh مطالعات نماد داده میباشد اشخاصی که به صورت منظم مجال خویش را در فضا های طبیعی، پیاده روی یا این که غیره سپری می نمایند، یاد و یاد آوری بهتری دارا‌هستند.ادله این زمینه هم قابل ادراک میباشد استرس می‌تواند کارایی مغز را حتی تا یک سوم کم کند، پس صرفا کفش هایتان را بپوشید و وارد طبیعت گردید!

باتوم کوهنوردی...
ما را در سایت باتوم کوهنوردی دنبال می کنید

برچسب : باتوم کوهنوردی, نویسنده : محمد صادقی mountaineeringbaton بازدید : 111 تاريخ : يکشنبه 1 خرداد 1401 ساعت: 14:27